Thursday, December 2, 2010

demam campak

yeahh agak menarik kan kan.. oke memandangkan dua adik saya yang dah terkena demam campak ini jadi saya rasa mcm nak bwat entry pasal deman campak ini lah.. ahaha


emm ape yang saya taw pasal demam campak ini ialah :: demam ini sangat menyakitkan dan pedih..
demam ini juga mengeluarkan *gelembung-gelembung bak kata emma aziz :) ahaha

&& kalau tidak dijaga dengan baik,gelembung-gelembung itu akan menjadi parut !! ohh ngeri~~~
soo siapa-siapa yang terkena tu jaga baik yea,.. jgn kena air hujan dan jgn lah keluar rumah..

&& untuk pengetahuan korang lagi penyakit ni berjangkit !! gahhh~~~



Jadi ape yang ibu saya buat... dye cari pokok mambu,ambil daun-daun mambu tu.. 
kemudian mandi ngn daun tu... emm untuk hilangkan parut pula blanderkan daun tue sampai halus,campurkan dengan air dan sapukan kat parut2 tu.. insyallah boleh hilang =D
belum cuba belum tahu :)



DIMANA nak dapatkan daun mambu niyh ???? emmm
memula saya pon tertanya-tanya mana ibu saya dapat daun mambu niyh.. yelah kat kawasan perumahan kan mne lah nak cari... soo korang try lah usha rumah2 india.. kebiasaannya orang india tanam pokok ni..
2 hari lepas masa ibu saya cari daun niyh dan didapati pokok ini ade tertanam di halaman 1 keluarga india dan ibu meminta izin untuk mengambilnya.. last last makcik india tue cakap kena bagi pengeras untuk ambil daun tuh.. pengerasnya ialah membaling duit syiling.. tak kira lah berapa sen pon asal kan baling duit syiling kat pokok tu.. =)


haa kalau nak informasi lebih lagi klik kat sini banyak juga informasi menarik untuk demam campak ni 

2 comments:

Atendaae' said...

shoutbox kau taklehe guna asal ehh. kau kena dmm cmpak ke? hehe
rambut aku cantik? merepek :P

Miea said...

aik asal lak tak leyh??? boleh jerr..
yeahh cantik lah :) mcm rmbut ak !! ahahaha (yeahh ak perasan ) :D
ekhh nkn ak yg kne lah adik aku... :P